Spelbolagen lägger enorma summor varje år på marknadsföring och reklam. För att stoppa unga från att exponeras för spel har man i Storbritannien inför begränsningar när det gäller spelreklam på tv. I Sverige har man försökt stoppa reklamen utan att lyckas.
Nu har spelbranschen i Storbritannien infört egna regler där man bestämt att begränsa tv-reklam för spel, kan man läsa här. De nya reglerna innebär att reklam som avser att locka nya spelare inte får visas i teve innan klockan 21. Detta på grund av att minska exponeringen av spel mot unga. De regler som spelbranschen satt upp välkomnas av brittiska myndigheter men de vill att man även ska undersöka om det behövs ytterligare åtgärder för att minska exponeringen av spel mot unga. Exempelvis vill de att man ska undersöka exponeringen i sociala medier.
Främjandeförbudet fungerar inte
Även i Sverige finns ett förbud mot reklam om spel, ett så kallat främjandeförbud. Men eftersom många tv-kanaler som finns i Sverige är sända från andra länder än just Sverige, kan spelreklamen visas i svensk tv ändå. Inte heller har Lotteriinspektionen lyckats hindra den spelreklam som förekommer i tidningarna. De har stämt både Expressen och Aftonbladet utan framgång. Tidningarnas rätt enligt Tryckfrihetsförordningen står över de lagar som är satta i främjandeförbudet. Läs mer.
Läggs mycket pengar på reklam
I och med att det i princip är fritt fram för utländska bolag att göra reklam och marknadsföra sig i Sverige, har det uppkommit en massa sajter som rekommenderar olika spelbolag, exempelvis http://www.slotssidan.com/. Det har även lagts mycket pengar på marknadsföring i tidningar, på tv, på reklampelare och i andra kanaler. Förra året lade spelbolagen hela tre miljarder på att få svenskarna att spela mer, rapporterar Svenska Dagbladet.